Billy Bevan

herec, komik

Narození:
29. září 1887
Úmrtí:
26. listopadu 1957
Billy Bevan, vlastním jménem William Bevan Harris, byl původem australský komik zlaté éry americké filmové grotesky. Postava, kterou ve filmu ztvárňoval a která jej ve 20. letech 20. století proslavila po celém světě, se vyznačovala malým...

Životopis

Billy Bevan, vlastním jménem William Bevan Harris, byl původem australský komik zlaté éry americké filmové grotesky. Postava, kterou ve filmu ztvárňoval a která jej ve 20. letech 20. století proslavila po celém světě, se vyznačovala malým vzrůstem, výraznou gestikulací a obličejem, jemuž dominoval svislý mroží knír.

Narodil se jako William Bevan Harris 29. září 1887 v Austrálii, v asi 200 mil od Sydney vzdáleném malém městečku jménem Oranže v Novém Jižním Walesu. Svou hereckou kariéru zahájil již ve své rodné Austrálii poté, co krátce navštěvoval univerzitu v Sydney, jako člen slavné Pollard Opera Company. Když se v roce 1912 organizace rozdělila na dvě, první, ve které byla hvězdou Daphne Pollardová, se vydala do Indie a Orientu a druhá, ve které byl i on sám, odjela do Ameriky. Tak v roce 1916 přijel se skupinou kočovných herců do Spojených států. Od roku 1916 se začal objevovat na plátně v druhořadých rolích ve filmech pro společnost L-KO. V té době si jej všiml Mack Sennett a připojil jje ke své stáji. V prvních filmech natočených pro Sennetta vytváří stejné vedlejší role jako ve filmech společnosti L-KO, mj. se objevuje ve filmech Strýček Tom bez chaloupky (Uncle Tom Without a Cabin; 1919) nebo Salome versus Shenandoah (Salome vs Shenandoah; 1919), ve kterých je hlavní hvězdou jiná Sennettova hvězda Ben Turpin. V roce 1920 se na krátký čas stává hereckým partnerem svérázné Louise Fazendaové a po jejím boku začal mít úspěch u diváků. Mack Sennett mu proto svěřil vlastní sérii dvoudílných komedií, v nichž vytvořil svou typickou postavu malého vzrůstu, s výraznou gestikulací, s obličejem, jemuž dominuje svislý mroží knír. Do konce éry němého filmu natočil s touto postavou pro Sennetta zhruba 70 krátkých dvoucívkových grotesek, ve kterých často hrával tapetáře, kriminálníky, učitele tance, policajty i námořníky a vytvářel typ ušlápnutého manžela, jenž flirtuje s cizími ženami (představována obyčejně italskou herečkou Madeline Hurlockovou) a je přitom přistihován buď svou vlastní manželkou nebo manželi těch žen.

Ke stálemu hereckému ansámblu Bevanových grotesek patří ještě Andy Clyde a Vernon Dent. K jeho nejznámějším groteskám patří filmy jako Billy na lovu (The Duck Hunter; 1922), ve kterém při lovu na kachny sestřelí letadlo, Večer v divadle (Ma and Pa; 1922), Pes, karty a strážníci (Nip and Tuck; 1923), ve kterém mu skvěle sekunduje pes Cameo, se kterým obehraje podvodníka v pokru, Billy u cirkusu (The Lion’s Whiskers, 1925), ve kterém se ocitá s divokým lvem v koši balónu, Billy má smůlu (Super-Hooper-Dyne Lizzies, 1925), ve kterém před sebou spolu s vlastním vozem sám tlačí řadu cizích aut do strmého kopce aniž by tušil, že jedno po druhém padá do propasti, Billy králem (A Sea Dog’s Tale; 1926) a další. Na konci němé éry změnil Bevan svou tradiční masku a i když šlo pouze o tvar jeho kníru, diváci tuto jeho malou proměnu nepřijali. S nástupem zvukového filmu končí jeho slavné období. V následujících letech natáčí Bevan celou řadu filmů rozličných žánrů již jen jako druhořadý herec. Svůj poslední film natočil Bevan v roce 1950, pak odešel do důchodu. Billy Bevan zemřel v roce 1957 ve věku 70 let. Pohřben je na hřbitově Oak Hill Memorial Park v kalifornském San Diegu.