James Simon Wallis Hunt je bývalý britský pilot Formule 1, mistr světa z roku 1976. Kariéra Málokterý závodník v historii udělal pro popularizaci formule 1 tolik jako James Hunt. Dlouhými blonďatými vlasy, bezstarostným přístupem a vůlí po...

Životopis

James Simon Wallis Hunt je bývalý britský pilot Formule 1, mistr světa z roku 1976.

Kariéra
Málokterý závodník v historii udělal pro popularizaci formule 1 tolik jako James Hunt. Dlouhými blonďatými vlasy, bezstarostným přístupem a vůlí po vítězství upoutal pozornost veřejnosti v době, kdy formule 1 musela bojovat za svou věc. Jakmile ve velkolepé sezoně 1976 získal titul mistra světa, britské televizní stanice dokonce usoudily, že by stálo za to vysílat závody v televizi...

V mnoha směrech to byl moderní Mike Hawthorn. Když závodil v mini, formuli Ford a formuli 3, nechával za sebou hromadu havarovaných aut. Proto se mu přezdívalo James Šrot. Neměl daleko ani ke sporům. Po kolizi v závodě na dnes již zanikém okruhu Crystal Palace v roce 1971 před televizní kamerou předvedl boxerské umění.

Naštěstí se nedal přehlédnout jeho přirozený talent. V roce 1972 si jej povšiml i bohatý lord Hesketh. Mladý aristokrat pak věnoval potřebné finanční prostředky a pomohl Jamesovi, aby pak mohl pokračovat ve formuli 2.

Spolu vstoupili do sezony 1973. James pak vkročil na půdu Formule 1. V Závodě šampionů v Brands Hatch, nezapočítávaném do mistovství světa, dojel ve vypůjčeném surteesu třetí. výborné výkony pak podával v zakázkovém marchi, hlavně ve Velké ceně USA, kde dojel druhý za Ronniem Petersonem.

S vlastním šasi Hesketh, s vlasteneckými barvami a bez ohyzdných samolepek sponzorů tým přivedl činovníky do rozpaků. Nebyli to pouzí flamendři. James třikrát obsadil třetí místo. Roku 1975 vyhrál Mezinárodní trofej v Silverstone. Ve Velké ceně Nizozemska, po boji s talentovaným obhájcem mistrovského titulu Nikim Laudou z Ferrari, se dostavilo veledůležité první vítězství v závodě mistovství světa.

Noviny se poté zaměřily raději na jeho sukničkářství a výstřelky. I když to Jamese štvalo, Formuli 1 to pomohlo získat ve Velké Británii popularitu. Jakmile Emerson Fittipaldi odešel z McLarenu do rodinné stáje, Jamesovi se otevřely dveře do McLarenu. Vněm dosáhl šesti vítězství a v závěrečném závodě v Japonsku si v lijáku získal tiul. Pomohlo mu, že kamarád a sok Niki Lauda zajel do depa a prohlásil, že je závod příliš nebezpečný. James zůstal na dráze a obsadil třetí místo, které potřeboval, aby si mohl nasadit korunu.

Za McLaren vyhrál ještě třikrát. Po neplodné sezoně 1978, kdy McLaren zůstal pozadu, neboť tvář Formule 1 změnil přítlačný aerodynamický účinek, James závodil v roce 1979 za Wolf.

Z vývoje všk byl rozčarován a během sezony dal Formuli 1 vale, protože už nechtěl riskovat v autě, které nemělo šanci vyhrát.

Nato se přesunul do do komentátorské kabiny. Jeho lakonické vyjadřování krásně kontrastovalo s výřečností Murraye Walkera. Celý automobilový svět šokovala v roce 1993 zpráva, že podlehl srdečnímu záchvatu.