Jeden z nejzajímavějších amerických režisérů současnosti překvapuje diváky i odbornou kritiku každým svým novým filmem. Tento scenárista, režisér a producent, který se narodil v Knoxville v Tennessee získal své jméno podle postavy z televizního...

Životopis

Jeden z nejzajímavějších amerických režisérů současnosti překvapuje diváky i odbornou kritiku každým svým novým filmem. Tento scenárista, režisér a producent, který se narodil v Knoxville v Tennessee získal své jméno podle postavy z televizního seriálu, míšence a kováře Quinta. Když mu byly dva roky, matka se s ním odstěhovala do Orange County, Kalifornie, které bylo jeho domovem po dobu následujících dvaceti let. Předtím, než na sebe v roce 1992 na festivalu v Sundance strhl pozornost svým debutem Gauneři (Reservoir Dogs), absolvoval velmi důkladnou školu jako filmový fanoušek pracující mimo jiné v půjčovně videokazet (což mu vyneslo zavádějící přídomek „maniak z videopůjčovny“).

S přáteli rozpracoval amatérský snímek My Best Friend’s Birthday (1987). Tarantinovy filmy (i když do snímku Kill Bill natočil pouhé čtyři celovečerní tituly) nikdy nepatřily k největším kasovním trhákům, jejich autor díky své originalitě však patří k nejvlivnějším filmařům 90. let, především ovšem proto, že s oblibou porušuje nejrůznější estetická i cenzorská tabu.

Po Gaunerech, kteří jsou příběhem party zlodějů bojující po nepovedené loupeži s vlastní nedůvěřivostí a ve kterých si zahráli Harvey Keitel, Tim Roth a Michael Madsen, vyzkoušel Tarantino své štěstí jako televizní režisér v seriálu Pohotovost - díl nazvaný Mateřství (ER, episode Motherhood, 1995). Následoval další snímek pohrávající si se stereotypy kriminálního a gangsterského filmu i s časovou sousledností vyprávěných příběhů – Pulp fiction – historky z podsvětí (Pulp Fiction, 1994).

Film, na němž Tarantino scenáristicky spolupracoval s Rogerem Avarym a v němž si hlavní role zahráli Uma Thurman, Samuel L. Jackson, John Travolta a Bruce Willis, mu mimo jiné vynesl i Oscara, Zlatý glóbus a cenu BAFTA za scénář, Zlatou palmu na MFF v Cannes a Independent Spirit Award za scénář a režii. Po příspěvku s názvem Muž z Hollywoodu (The Man From Hollywood) do povídkového snímku Čtyři pokoje (Four Rooms, 1995, režie dalších povídek Robert Rodriguez, Alexandre Rockwell, Allison Anders), režíroval krimi Jackie Brownová (Jackie Brown, 1997) s Pam Grier, Robertem Forsterem a Robertem De Nirem v hlavních rolích.

Po šestileté přestávce slaví Tarantino comeback akčním příběhem pomsty Kill Bill uváděným do kin ve dvou dílech. Mezi jeho připravované projekty patří válečný snímek Inglorious Bastards, jehož scénář psal střídavě se scénářem filmu Kill Bill.

Jako autor má Tarantino na svém kontě vedle předloh k vlastním filmům i scénář krimi Pravdivá romance (True Romance, 1993, režie Tony Scott), námět k Takovým normálním zabijákům (Natural Born Killers, 1994, režie Oliver Stone) a scénář k hororu Od soumraku do úsvitu (From Dusk Till Dawn, 1996, režie Robert Rodriguez).

Jako vedoucí výroby se podílel např. na filmech Zabít Zoe (Killing Zoe, 1994, režie Roger Avary), Curdled (1996, režie Reb Braddock) či God Said, ‘Ha!‘ (1998, režie Julia Sweeney). U svého zatím posledního snímku Kill Bill už funguje jako jeden z producentů. V rámci své produkční společnosti A Band Apart se s přítelem a kolegou, producentem Lawrencem Benderem, zabývá i hudebními nahrávkami.

Jako herec (což je profese, kterou se nějakou dobu pokoušel vážně provozovat) se Tarantino v menších či větších rolích objevuje jak ve vlastních filmech (pan Hnědý v Gaunerech, Jimmie v Pulp fiction – historkách z podsvětí, Chester ve Čtyřech pokojích), tak ve filmech svých přátel (mj. Sleep With Me, 1994, režie Rory Kelly, Rodriguezův Desperado – 1995 a Od soumraku do úsvitu – 1996, Malý Nicky – Satan Junior/Little Nicky, 2000, režie Steven Brill). S Jennifer Aniston se objevil v počítačové hře Steven Spielberg’s Director‘s Chair a v roce 1998 si vyzkoušel divadelní herectví v broadwayské inscenaci klasického dramatu Čekej do tmy (Wait Until Dark).

Quentin Tarantino se v roce 2005 režisérsky podílel na snímku Roberta Rodrigueze, Sin City - město hříchu. Byl pozván, aby natočil rozsáhlou scénu v příběhu Velká tučná zabijačka. Za svoji práci dostal honorář ve výši 1 dolaru. Tarantino natočil pro Sin City - město hříchu scénu, kde Dwight (Clive Owen) a Malej Jackie (Benicio Del Toro) jedou autem v dešti a Dwight je přesvědčený, že mrtvý Malej Jackie s ním mluví. To, co by za normálních podmínek točil týden, měl s Rodriguezovým stylem hotové za jeden den. Tarantino měl zcela volnou ruku. Byl na natáčení skvěle připraven a vše měl doladěné do nejmenších detailů. Pro herce byla náhlá změna režiséra také zajímavá. Jeho přístup byl odlišný od Rodrigueze i Millera, ale ačkoliv měli všichni tři režiséři odlišné názory a vizi, celek působil velmi organizovaně a přirozeně.