Před film. kamerou debutovala ještě jako studentka církevního gymnázia v Szymanowie rolí Kláry ve film. adaptaci klasické komedie Aleksandra Fredry Pomsta (r. A. Bohdaziewicz). V letech 1957-58 studovala na varšavské Vysoké divadelní škole...

Životopis

Před film. kamerou debutovala ještě jako studentka církevního gymnázia v Szymanowie rolí Kláry ve film. adaptaci klasické komedie Aleksandra Fredry Pomsta (r. A. Bohdaziewicz).

V letech 1957-58 studovala na varšavské Vysoké divadelní škole (PWST), kterou nedokončila (herecké vzdělání jí bylo uznáno beze zkoušek Ministerstvem kultury a umění v roce 1973).

Pracovala jako inspicientka v TV, krátce hostovala na popud režiséra Jacka Woszczerowicze na scéně varšavského divadla Ateneum, kde se představila rolí Renaty v dramatizaci Hemingwayova románu Přes řeku a do lesa.

Od poč. 60. let patří k nejpopulárnějším polským herečkám a často účinkuje v TV, kde se autorsky podílela na cyklu programů Raport w sprawie dzieci niczyich (Hlášení ve věci bezprizorných dětí) a kde vytvořila postavu polské šlechtičny Eweliny Hańské-Rzewuské, manželky velkého francouzského romanopisce, v životopisném seriálu Balzakova velká láska.

Spektrum postav, které během třiceti let ve filmech ztělesnila, je poměrně široké. Hrála dívky a mladé ženy, jejichž osud byl poznamenán válkou nebo jejími důsledky (Dnes v noci zemře město, Samson, Dušičky, První den svobody), půvabné a elegantní šlechtičny (Maryška a Napoleon, Šlechtické hnízdo) nebo hrdinky film. přepisů slavných děl polské literatury (Popely, Loutka, Rukopis nalezený v Zaragoze, Noci a dny) a vždycky dokázala vyjádřit noblesu a šlechetnost, ale i rozmarnost a krutost dam velkého světa obdařených romantickou krásou a vznosností.

Od pol. 60. let účinkuje příležitostně také ve filmech významných belgických, maďarských, německých, ruských a francouzských režisérů (mj. A. Delvaux, M. Mészárosová, A. Michalkov-Končalovskij, C. Lelouch, J. Delannoy a Costa-Gavras).

B. T. je členkou Národní kulturní rady, laureátkou mnoha cen a vítězkou řady anket. Za svou celoživotní tvorbu byla vyznamenána na MFF v Moskvě 1995.

Z prvního manželství s režisérem Andrzejem Wajdou, v jehož několika filmech hrála (Samson, Popely, Vše na prodej), má dceru Karolinu Wajdovou, která se věnuje rovněž herectví.

Na film. plátně se spolu objevily ve slovenském psychologicko-kriminálním dramatu Úsmev diabla (r. J. Zeman), kde B. T. hrála stárnoucí operní zpěvačku Martinu Legerovou, jejíž manžel-režisér (Peter Mikulík) natáčí na pozadí vyšetřování jedné loupeže film. adaptaci Offenbachovy opery.

Za vedlejší roli ve filmu Německo (r. Z. Kamiński) byla oceněna na národní přehlídce v Gdyni 1996. Byla členkou poroty MFF Praha 1996.

Jejím druhým manželem byl režisér Witold Orzechowski.