Pochází z učitelské rodiny. Po maturitě na střední všeobecně vzdělávací škole a absolvování kurzů pro zdravotní sestry začala v roce 1977 studovat na Technické univerzitě v Drážďanech textilní inženýrství. V letech 1978-81 navštěvovala...

Životopis

Pochází z učitelské rodiny. Po maturitě na střední všeobecně vzdělávací škole a absolvování kurzů pro zdravotní sestry začala v roce 1977 studovat na Technické univerzitě v Drážďanech textilní inženýrství.

V letech 1978-81 navštěvovala Vysokou školu hereckého umění v Berlíně. V roce 1981 se představila na jevišti berlínského Theater im Palast jako Lucie v Goethově Stelle a jako Julie v Shakespearově Romeovi a Julii.

V letech 1982-83 měla angažmá v Městském divadle v Karl- Marx-Stadtu a roku 1983 hostovala jako Lady Macbeth na scéně berlínské Volksbühne. Jako členka Berliner Ensemble hrála mj. Polly v Brechtově Třígrošové opeře.

Ve filmu byla nejprve obsazována do epizodních partů, první výraznější rolí byla Emmi, jejíž rodinu zasahují tragické události 2. světové války, v psychologickém dramatu podle povídky Friedricha Wolfa Dům u řeky (r. R. Gräf).

Mezinárodní uznání a cenu na MFF v Karlových Varech 1988 jí přinesla titulní úloha herečky Marie Rheineové, která se za nacistické éry vzdává z lásky k židovskému herci (Andre Hennicke) své slibné kariéry a dokonce si změní svou totožnost, v komorním melodramatu Herečka (r. S. Kühn).

Další působivou kreaci předvedla v roli Theresy Forsterové, manželky přírodovědce, spisovatele a politika Georga Forstera (Hermann Beyer), za jejíž ztvárnění v komorním dramatu milostného trojúhelníku Setkání v Travers (r. M. Gwisdek) získala cenu kritiky Zlatou klapku 1990, cenu na národním festivalu v Berlíně 1990 a dokonce byla nominována na Evropskou film. cenu Felixe 1990.

Od roku 1985 je provdána za herce a režiséra Michaela Gwisdeka, po jehož boku mnohokrát hrála (Malý prokurátor, Herečka, Pestalozziho hora, Yasemin, Hráč tanga a Stopa Jantarového pokoje).

Jejich syn Robert Gwisdek se věnuje rovněž herectví.