Jako dcera plukovníka vyrůstala na různých vojenských základnách v USA a Německu. Od dětství se věnovala baletu, v jehož výuce pokračovala od dvanácti let v New York School of Ballet. Studovala dramatické umění na University of Maryland a...

Životopis

Jako dcera plukovníka vyrůstala na různých vojenských základnách v USA a Německu. Od dětství se věnovala baletu, v jehož výuce pokračovala od dvanácti let v New York School of Ballet. Studovala dramatické umění na University of Maryland a připojila se k zájezdovému divadlu American Shakespeare Company. V New Yorku pracovala jako servírka a prodavačka v obchodním domě Woolworth.

Od poč. 70. let vystřídala angažmá v souborech New Haven's Long Wharf Theatre, Yale Repertory Theatre a 1972-77 působila ve washingtonském divadle Arena Stage Theatre, s nímž se účastnila turné po Sovětském svazu. 1977 se stala členkou newyorského Public Theatre. Na Broadwayi se představila 1982 po boku Jamese Earla Jonese jako Desdemona v Shakespearově Othellovi a 1984 ve hře Arthura Millera Po pádu.

Největší úspěchy však slavila na mimobroadwayských scénách (mj. New York Shakespeare Festival), kde za svůj výkon ve hře Tiny Howeové Umění jedení získala ceny Obie 1979, Theatre World Award a Cenu Clarence Derwenta. Dvojnásobnou držitelkou ceny Obie 1984 se stala díky svým partům v dramatu Lanforda Wilsona Serenading Louie a v jednoaktovce Harolda Pintera Jiná místa.

V roce 1985 dokonce režírovala na Williamstown Festivalu v Massachusetts hru o britském básníkovi Wilfredu Owenovi a spisovateli Siegfriedu Sasoonovi Nic o hrdinech. První zkušenosti před film. kamerou absolvovala poměrně pozdě a výrazněji na sebe upozornila teprve úlohou Isabely, přítelkyně hlavní hrdinky (Meryl Streepová), v milostném příběhu Zamilovat se (r. U. Grosbard).

Prosadila se zejména ve filmech režiséra Woodyho Allena, který v ní nalezl ideální představitelku emocionálně nejistých a citově vyprahlých žen: prostitutka Emma v romantické fantazii Purpurová růže z Káhiry, beznadějně neprovdatelná tetička Bea v nostalgické retrokomedii o svérázné židovské rodině Zlaté časy rádia, flirtující intelektuálka Stephanie v komorním psychologickém dramatu Září a především nestálá a trochu excentrická herečka Holly, za jejíž ztvárnění v hořké komedii Hana a její sestry byla poctěna Oscarem 1986.

Mezi kandidáty na Oscara 1989 ji vynesla role rozvedené matky dvou dospívajících dětí Helen v melancholické tragikomedii Rodičovství (r. R. Howard). Vřelé mateřské city projevují rovněž další dvě její hrdinky, z nichž každá pochází ze zcela jiné sociální vrstvy: nepříliš úspěšná zaměstnankyně kosmetické firmy Peg Boggsová, která pečuje o bizarního, uměle stvořeného mladíka (Johnny Depp), ve fantastické komedii s prvky hororu Střihoruký Edward (r. T. Burton).

Také si zahrála jako dětská psycholožka Jane Griersonová, do jejíž pedagogické péče se dostane sedmiletý génius (Adam Hann-Byrd), v psychologickém melodramatu Človíček Tate (r. J. Fosterová). Svým komickým výkonem, jaký podala v úloze ambiciózní, ale přihlouplé dcery gangsterského bosse v komedii Výstřely na Broadwayi (r. W. Allen), si zajistila Oscara 1994 a Zlatý glóbus 1994. V 80. letech žila tři roky s manažerem Samem Cohnem.