Pochází z divadelnické rodiny; otec působil jako režisér a matka K. Dévayová jako herečka. Rodiče se ji snažili přesvědčit, aby si zvolila méně náročné povolání než herectví, k němuž od dětství inklinovala. Než byla napotřetí přijata na...

Životopis

Pochází z divadelnické rodiny; otec působil jako režisér a matka K. Dévayová jako herečka. Rodiče se ji snažili přesvědčit, aby si zvolila méně náročné povolání než herectví, k němuž od dětství inklinovala.

Než byla napotřetí přijata na Vysokou školu divadelního a film. umění v Budapešti, pracovala v bance, ve výzkumném ústavu a v divadle. Po ukončení studií v roce 1978 nastoupila angažmá do oblastního divadla v Szolnoku, kde hrála mj. Alu v Mrożkově tragikomedii Tango.

Třebaže vystupovala na scéně Národního divadla pouze jednu sezonu (1981-82), sklidila zde mimořádný úspěch jako Polly v Brechtově a Weillově Třígrošové opeře, kterou pohostinsky režíroval Jurij Ljubimov.

Od roku 1983 byla dlouhou dobu členkou budapešťského Divadla Józsefa Katony, kde vytvořila pozoruhodné kreace, mj. v Goldoniho Mirandolině, Shakespearově komedii Jak se vám líbí, Čechovových Třech sestrách nebo Spiróově Šejdíři.

Svůj široký herecký rejstřík uplatnila poměrně brzy také před film. kamerou, zejména v tragikomických postavách nejrůznějších charakterů a osudů. Za úlohu Kriszty Csapóové, milenky hlavního hrdiny - novináře (Gábor Máté) - moderní film. verze Balzacova románu Ztracené iluze (r. Gy. Gazdag), získala cenu na národním festivalu v Budapešti 1983.

Své pěvecké schopnosti skvěle využila v postavě operetní subrety Lucy Szirákyové, oběti ideologických represí stalinské éry, za jejíž ztvárnění v politické satiře Živote krušný (r. P. Bacsó) obdržela cenu na národním festivalu v Budapešti 1984.

Dalších poct se dočkala na MFF v Moskvě v roce 1987 a národním festivalu v Budapešti roku 1987, odkud si odnesla ceny za roli průvodkyně zahraničních turistů a starostlivé matky Joli Kalmárové, jejíž rodina trpí nedostatkem vzájemného kontaktu, v hořké komedii Líbá, máma (r. J. Rózsa).

Smysl pro komickou až groteskní nadsázku prokázala nejen v satirických fraškách Pétera Bacsóa Valčík na banánové slupce a Titánie aneb Noc dvojníků, ale také mj. v komedii Velká poštovní loupež (r. S. Sőth), kde se představila jako Mari, členka rodinného gangu, který se originálním způsobem zmocnil jedné pošty těsně před jejím oficiálním otevřením.

D. U. je rovněž laureátkou divadelní Ceny Mari Jászaiové 1983.