Pochází z divadelnické rodiny. Je dcerou anglického herce a režiséra Erica Thompsona a herečky Phyllidy Lawové. Dříve než ukončila v roce 1982 studia anglické literatury na Cambridge University, vystupovala tři roky s divadelním souborem...

Životopis

Pochází z divadelnické rodiny. Je dcerou anglického herce a režiséra Erica Thompsona a herečky Phyllidy Lawové. Dříve než ukončila v roce 1982 studia anglické literatury na Cambridge University, vystupovala tři roky s divadelním souborem Footlights na scéně edinburghského divadla Fringe. Na univerzitě se aktivně věnovala divadlu. Jako herečka, spoluautorka, spolurežisérka a spoluproducentka se podílela na ženské revui Ženská hodinka a dokonce uspořádala svou vlastní show Short Vehicle.

Při inscenování hry Johna Osborna Ohlédni se v hněvu v londýnském West Endu byla partnerkou svého manžela, herce, dramatika a režiséra Kennetha Branagha (rozvedla se s ním 1995), s jehož souborem Renaissance Theatre absolvovala světové turné se Shakespearovými dramaty Král Lear a Sen noci svatojánské. Uplatnila se také v TV, mj. v pravidelných komediálních pořadech Alfresco (1983) a Tutti Frutti (1987), v epickém seriálu podle románové série Olivie Manningové Válečné štěstí (dvě ceny BAFTA) a ve vlastních pořadech Thompson a The Emma Thompson Special. Jako host se objevila v britském seriálu The Young Ones (Klub mladých) a v populárním americkém seriálu Cheers (Na zdraví! - ČTV).

Před filmovou kamerou debutovala až jako třicetiletá úlohou zdravotní sestry Kate Lemonové, do níž se zamiluje americký herec (Jeff Goldblum), v komedii Vysoký chlapík (r. M. Smith). Do mezinárodního diváckého povědomí vstoupila díky filmům K. Branagha, v nichž vytvořila po jeho boku zcela protikladné typy hrdinek: francouzská princezna a posléze manželka anglického krále Kateřina ve filmové adaptaci Shakespearova historického dramatu Jindřich V., zavražděná klavíristka Margaret Straussová a tajemná dívka Grace v psychothrilleru Znovu po smrti, introvertní nakladatelka Maggie v melodramatické komedii Petrovi přátelé a výřečná šlechtična Beatrice v ekranizaci Shakespearovy milostné komedie Mnoho povyku pro nic.

Působivou kreaci, oceněnou Oscarem 1992, Zlatým glóbem 1992 a cenou BAFTA 1992, předvedla v postavě londýnské intelektuálky německého původu Margaret Schlegelové, která je spolu se svou citově přepjatou sestrou (Helen Bonham Carterová) osudově poutána k cizímu venkovskému sídlu, ve filmovém přepisu románu Edwarda Morgana Forstera Howards End (r. J. Ivory).

V poněkud dramaticky tlumenější poloze pojala úlohu slečny Kentonové, zářivě soucitné hospodyně, o jejímž nenaplněném milostném vztahu k majordomovi (Anthony Hopkins) ze šlechtického sídla vypráví psychologický snímek podle románu Kazua Ishigura Soumrak dne (r. J. Ivory).

Jiným nervně energickým projevem obdařila další svou výraznou postavu, advokátku Gareth Peirceovou, které se podaří prokázat nevinu irského mladíka (Daniel Day-Lewis), nespravdlivě odsouzeného na doživotí z údajného terorismu, v politickém dramatu Ve jménu otce (r. J. Sheridan). Velký mezinárodní úspěch jí přinesla spolupráce na filmové adaptaci romantického románu Jane Austenové Rozum a cit (r. A. Lee).

Jako autorka scénáře k tomuto filmu získala Oscara 1995, Zlatý glóbus 1995 a nominaci na cenu BAFTA 1995. Řadou ocenění (mj. Zlatý glóbus 1995, cena BAFTA 1995 a nominace na Oscara 1995) byl odměněn její výkon v úloze uvážlivé Elinor Dashwoodové, která se po řadě nedorozumění dočká naplnění svého citu k londýnskému mladíkovi (Hugh Grant).

Za hostování v komediálním seriálu Ellen získala cenu Emmy 1998. Ze vztahu s hercem Gregem Wisem, kterého poznala při natáčení Rozumu a citu, se jí narodila dcera Gaia Romilla (nar. 1999). Herectví se věnuje také její mladší sestra Sophie Thompsonová.