Hvězda taneční hudby Fatboy Slim (vlastním jménem Quertin Cook, později používal pseudonym Norman Cook) začínal tak, že se svým spolužákem Paulem Heatonem založil skupinu, která se jmenovala "The Housemartins". Vydali singly jako Flag...

Životopis

Hvězda taneční hudby Fatboy Slim (vlastním jménem Quertin Cook, později používal pseudonym Norman Cook) začínal tak, že se svým spolužákem Paulem Heatonem založil skupinu, která se jmenovala "The Housemartins". Vydali singly jako Flag Day, Sheep, Happy Hour a s hitem Caravan Of Love v roce 1986 dosáhli až na vrchol britské hitparády. Pak se pokoušel ještě s jinými skupinami, ale skutečný úspěch přišel, když si dal přezdívku Fatboy Slim a vydal několik alb.

Jestli někdo tvrdí, že taneční hudba je mrtvá, jak se v poslední době stalo téměř módou, pak asi zapomněl na Fatboy Slima. Více než milión lidí, který za poslední dva roky navštívil jeho živá vystoupení, si smrti taneční hudby rozhodně nevšiml. Za poslední dekádu je právě dnes jméno Fatboy Slim největší. Když hudební chameleón Norman Cook, který po všech peripetiích v posledním destiletí vystupuje coby Fatboy Slim, předloni oznámil konání v pořadí druhé Big Beach Boutique party, sjelo se do jeho rodného přímořského města Brightonu více než 250 000 lidí!

Je třeba si uvědomit, že toto číslo znamená dvojnásobek návštěvníků legendárního festivalu v Glastonbury. Když letos v březnu přijel fatboy Slim uspořádat tuto party v Riu, sešlo se na brazilské pláži neskutečných 360 000 lidí. Fatboy Slim je dnes žádanější než kdy v minulosti. V jeho diáři je těžko hledat volný den.

Nezapomínejme, že projekt Fatboy Slim kdysi Norman Cook zakládal jako svůj vedlejší projekt jen pro pobavení a jakousi výpomoc pro nově se rozjíždějící label Skint Records. Dnes je z něj jeho suverénně nejúspěšnější dosavadní hudební projekt.

I když by pro Normana Cooka bylo snadnější užívat si svého statutu superstar DJe, jeho chuť skládat novou hudbu je stále stejně silná jako chuť hrát ji lidem naživo. Není se co divit: od vydání dosud posledního studiového alba Halfway Between Gutter And The Stars už uplynuly téměř čtyři roky Cookův hlad po skládání začal být nezvladatelný. Jmenované, třetí řadové album Fatboy Slima se stalo celosvětovým hitem, prodalo se jej více než dva milióny kusů a zasáhlo špičky hitparád zemí všech koutů světa. Po únavném dvanáctiměsíčním turné, které po vydání následovalo, a mediálním šílenství kolem jeho osoby byla tvůrčí přestávka Normana Cooka logická.

"Nechci naříkat, ale poznal jsem, co to znamená únava z života pop star," vzpomíná. "Cítil jsem tlak z toho, jak jsem byl pořád středem pozornosti. Tři měsíce jsem například nedělal nic jiného, než chodil na slavnostní vyhlašování cen. Když to dospělo do bodu, že jsem kvůli tomu nestíhal dělat vlastní hudbu, musel jsem tenhle způsob života utnout. Prostě, role celebrity mi zrovna moc nesedí." Díky relativně dlouhé pauze prošla jeho hudba výraznou transformací. Když Fatboy Slim zamířil do studia, aby začal práce na novém albu Palookaville, místo samplerů si s sebou vzal živé hudebníky.

"Možná nejvíc ze všeho mě inspiroval čas, který jsem strávil s Blur," tvrdí Cook, který loni produkoval dvě skladby pro jejich vysoce ceněné album Think Tank. "V posledních letech jsem byl zvyklý pracovat sám, zápasil jsem s computerem, abych z něj dostal hudbu s lidskými city. Čas strávený v blízkosti Blur mi připomněl, že vše, co člověk potřebuje, jsou lidé. Je to rychlejší, snazší, je to větší legrace, s lidmi můžete oproti počítači o nápadech diskutovat. Když dáte dohromady nápady a připomínky lidí okolo, dosáhnete mnohem více než když se "dohadujete" s compem. Album Palookaville začalo vznikat právě s tímhle novým pohledem na věc,"

Bylo to poprvé, kdy Norman Cook udělal skutečný rozdíl mezi Fatboy Slimem coby Djem a Fatboy Slimem coby umělcem. Plán při natáčení Palookaville byl co nejvíce spolupracovat s hostujícími muzikanty, co nejvíce využít jejich nástroje místo samplů a skládat písničky s tradičně pojatou strukturou. Nejen tzv. taneční tracky. Příznivci jeho dosavadní tvorby se nemusí lekat. Stále jsou to plnohodnotné taneční skladby, jen oproti minulosti Cook více klade důraz na texty, refrény, hudební mezihry. Jako bonus pro hudební fajnšmekry bere Fatboy Slim do ruky baskytaru. Ano, stejně jako za starých dobrých časů v The Housemartins, skvělé kytarovky blahé paměti.

První byla na podzim 2003 dokončená skladba Long Way From Home, Fatboy Slimova spolupráce s novou kapelou z Brightonu Jonny Quality. "Zní jako kdyby spolu měli sex The Stray Cats s Beastie Boys a přitom je šmírovali The Jam," se smíchem komentuje jejich sound Norman Cook. "Poslali mi své demo, šel jsem se na ně podívat na koncert a fakt se mi to líbilo. Tak jsem jim dal nahrané spodky k jednomu zamýšlenému tracku a poprosil je, jestli z toho nezkusí udělat písničku. Nakonec se z toho stal základ celého mého alba. Vznikla z toho pořádná písnička se vším, co k tomu náleží. Verše, refrén, backvokály, kytary. Vlastně to byla premiérová písnička Fatboy Slima s živými nástroji."

V ten samý týden přizval Norman Cook do svého studia starého známého Justina Robertsona, další legendu elektronické taneční scény. Společně zapracovali na skladbě Push And Shove. Klubeři by očekávali, že se tito dva pánové předháněli v kroucení a mačkání tlačítek sampleru. Místo toho ale překvapivě oba vzali do rukou kytary, Robertson vzal do ruky mikrofon a zpíval a výsledek? "Je to zpěvná věc ve stylu starého dobrého Madchesteru.

Něco jako Happy Mondays, nebo The Stone Roses," přiznává Norman Cook. Výsledná skladba je jedním z výjimečných momentů alba, koho nepřekvapí ani zpěvný refrén, určitě je dostane doprovodná harmonika. "Dřív jsem to dělal jednoduchým způsobem: refrén refrén, přechod, refrén refrén, ještě větší přechod...ale už mě to fakt začalo nudit. Push And Shove obsahuje jasně taneční prvky, ale už to zní jako písnička, kterou skutečně hraje skutečná kapela na skutečné nástroje."

Norman Cook v té chvíli pochopil, že je třeba posunout zvuk Fatboy Slima někam dále, najít pro něj nové možnosti, překvapit a nejen opakovat úspěšný model předchozího alba. Nepřekvapí to, uvědomíme-li si, že se takto Cook choval v minulosti vždy, ať už šlo o působení v The Housemartins, Freak Power, nebo právě o jeho současnou inkarnaci v podobě Fatboy Slima. K nazpívání dvou dalších tracků, skladeb Wonderful Night a The Journey, přizval rappera Lateefa z Latyrx a sanfranciské sdružení Quannum Collective ze stáje DJe Shadowa.

Wonderful Night se stane jedním z příštích singlů, Lateef vtipně rapuje o celebritách a supermodelech. David Beckham si tento singl s Victorií v autě jistě pouštět nebude. The Journey je novátorská skladba na poli rapu - pravděpodobně ještě nikdo nerapoval do 3/4 rytmu. Cook navíc vnadí své fanoušky tvrzením, že to je také vůbec první "kovbojeský rap". "Lateef je jediný rapper, o kterém jsem v této souvislosti přemýšlel, " vzdává mu hold.

Tím Cookova snaha o barvitost alba nekončila. Také na další dvě následně natáčené skladby si pozval hosty. Coververzi The Joker, původně od The Steve Miller band, mu pomohl nahrát jeho dávný známý Bootsy Collins a historie skladby Put It Back Together se začala psát v Devonu, v alkoholovém opojení na party k vydání alba Think Tank od Blur. Hostem není nikdo jiný než zpěvák Damon Albarn. "Posléze jsme ji dokončili v Brightonu, kde se Damon Albarn stavil na cestě ze Španělska mezi dvěma koncerty Blur. "Byl naprosto vyřízený, úplně hotový, usnul mi tam na stole. Probudili jsme ho, on nazpíval další část a zase lehl čelem na stůl. Takhle pracuje pravý profík," směje se Cook.

Norman Cook ale na albu myslel také na své DJské hobby. Na Palookaville nesmí chybět taneční pecka. Přesně takovou je skladba Jin Go Lo Ba, divoký taneční kus, který určitě oživí Fatboy Slimovy nadcházející DJské sety. V nejbližších měsících se Norman Cook vydá mixovat na turné do Japonska (září), Velké Británie (říjen), USA (listopad). Hitové ambice mají neméně taneční North West Three, skladba věnovaná jeho Zoe, s textem o Primrose Hill, který si tento pár oblíbil jako místo k vycházkách během pobytu v Londýně, a samozřejmě také pilotní singl Slash Dot Dash, jakýsi kompromis mezi starým a novým Fatboyem, mezi samply a nepřeslechnutelnými kytarovými riffy.

"Ten název," poznamenává Cook na účet computerové hantýrky, "je takovým mým vyjádřením k novému jazyku, který používají lidé závislí na computerech a kterému vůbec nerozumím. Já ani nevlastním počítač. Vlastně ano, mám Atari ve studiu, ale nijak ho neužívám k emailování a podobným věcem," překvapuje mnohé Norman Cook.

Norman Cook si nikdy nevybíral tu nejsnazší cestu. Ještě nikdy na něj nebyl vyvíjen takový tlak a jeho album ještě nikdy nedoprovázela tak velká očekávání. Postavil se k tomu po svém. Natočil Palookaville - hrdé a hlavně velmi osobní album.