Vyrůstala jako nejmladší ze sedmi dětí ve farmářské rodině. S herectvím začínala při středoškolských studiích a 1980 ukončila čtyřleté studium dramatického umění na Carnegie-Mellon University v Pittsburghu. Profesionální hereckou kariéru zahájila...

Životopis

Vyrůstala jako nejmladší ze sedmi dětí ve farmářské rodině. S herectvím začínala při středoškolských studiích a 1980 ukončila čtyřleté studium dramatického umění na Carnegie-Mellon University v Pittsburghu. Profesionální hereckou kariéru zahájila poč. 80. let v New Yorku, kde se představila mj. v mimobroadwayských a broadwayských inscenacích her Beth Henleyové The Miss Firecracker Contest, Zločiny srdce, The Wake of Jamey Foster a Lucky Spot.

Jako film. herečka na sebe poprvé výrazněji upozornila v kriminální komedii Zmatky v Arizoně (r. J. Coen), v níž ztělesnila vězeňskou fotografku Edwinu, která se provdá za jednoho recidivistu (Nicolas Cage); protože se nemohou dočkat vlastního potomka, rozhodnou se unést cizí dítě z početné bohaté rodiny. Mezinárodní popularitu, Stříbrného medvěda na MFF v Západním Berlíně 1988 a nominaci na Oscara 1987 a na Zlatý glóbus 1987 jí vynesla úloha úspěšné producentky TV zpravodajství Jane Craigové, o jejíchž milostných a profesních problémech se dvěma kolegy (William Hurt a Albert Brooks) vypráví komedie Vysíláme zprávy (r. J. L. Brooks).

S titulní rolí maloměstské dívky jménem Carnelle Scottová, která touží vyhrát místní soutěž krásy, sklízela H. H. kdysi úspěch na jevišti a stejně tak dobře se jí zhostila i ve film. verzi komedie Beth Henleyové pod názvem Královna krásy (r. Th. Schlamme). Zatím nejpůsobivější kreaci, za niž dokonce obdržela Oscara 1993, Zlatý glóbus 1993, cenu BAFTA 1993 a cenu na MFF v Cannes 1993, předvedla na postavě nešťastně provdané hluchoněmé klavíristky Ady, kterou krutě potrestá její zhrzený manžel (Sam Neill) za její milostný poměr s negramotným venkovanem (Harvey Keitel), v lyricky laděném melodramatu Piano (r. J. Campionová).

V témže roce ještě získala oscarovou nominaci za vedlejší postavu sekretářky Tammy v adaptaci románu Johna Grishama Firma (r. S. Pollack). O svých hereckých kvalitách přesvědčila rovněž v TV úlohách, za jejichž ztvárnění získala prestižní ceny: kurážná texaská žena Roe, která před soudem prosadila své právo na umělé přerušení těhotenství, v rekonstrukci skutečného případu Roe proti Wade (cena Emmy 1989 a nominace na Zlatý glóbus 1989).

Zahrála si jako posedlá houstonská hospodyně, plánující vraždu sokyně své dcery, v satirickém snímku Nepochybně pravdivá dobrodružství údajné texaské vražedkyně (cena Emmy 1993 a nominace na Zlatý glóbus 1993). V říjnu 1998 se představila jako těhotná Floral Whitmanová v mimobroadwayské inscenaci komedie Beth Henleyové Hrozné manželství. Od 1995 je jejím manželem kameraman Janusz Kaminski.