Jean Yanne

herec, režisér

Narození:
18. července 1933
Věk:
90 let
Navštěvoval lyceum Chaptal a od roku 1951 studoval politické vědy a novinářství v Novinářském středisku. Zároveň psal skeče pro kabaret Les trois Baudets a se souborem Yvese Roberta hrál v inscenacích podle knih Pierra Daninose Zápisky majora...

Životopis

Navštěvoval lyceum Chaptal a od roku 1951 studoval politické vědy a novinářství v Novinářském středisku.

Zároveň psal skeče pro kabaret Les trois Baudets a se souborem Yvese Roberta hrál v inscenacích podle knih Pierra Daninose Zápisky majora Thompsona a Borise Viana Cinémassacre.

Po návratu z vojenské služby v pol. 50. let vystupoval nejprve jako konferenciér a v letech 1957-61 jako autor a intepret komických skečů na pódiích pařížských kabaretů L'Amiral, La Fontaine des Quatre Saisons a La Galerie 55.

Za doprovodu harmonia zpíval také vlastní písně. Uplatnil se rovněž jako rozhlasový hlasatel na stanicích Radio-Luxemburg a Europe 1. Napsal jednu revui pro Joséphinu Bakerovou, která s ní hostovala v pařížské Olympii.

V pol. 60. let se začal objevovat také ve filmu, kde mu první větší příležitosti poskytli režiséři nové vlny, zejména pak Claude Chabrol, v jehož filmech vytvořil charakterově odlišné typy psychicky nevyrovnaných hrdinů: surový a násilnický majitel velké autodílny Paul Decourt, kterého zavraždí zoufalý spisovatel (Michel Duchaussoy), aby tak pomstil smrt svého devítiletého syna, v psychologickém dramatu s kriminální zápletkou podle románu Nicolase Blakea Bestie musí zemřít; válkou poznamenaný maloměstský řezník Paul Thomas, přezdívaný Papoul, o jehož milostném vztahu k ředitelce místní školy (Stéphane Audranová), která v něm odhalí vraha několika dívek, vypráví komorní psychologické drama Řezník.

Obrat v jeho kariéře nastal v roce 1972, kdy získal cenu na MFF v Cannes za roli filmaře Jeana, který se rozhoduje mezi soužitím se svou manželkou (Macha Mérilová) a milenkou (Marlène Jobertová), v milostném psychologickém dramatu Nezestárneme spolu (r. M. Pialat).

Téhož roku debutoval současně jako film. režisér, scenárista a producent satirickou komedií z novinářského prostředí Každý je hezký, každý je ušlechtilý, kde navíc ztělesnil rozhlasového reportéra Christiana Gerbera, jenž se proslaví tím, že začne do mikrofonu říkat, co si skutečně myslí.

Ústřední party si pro sebe ponechal také ve všech svých dalších autorských komediích (Já potřebuji prachy, Číňané v Paříži, Šobyznys, Držím tě, ty mne držíš za bradičku, Ve tři čtvrtě na dvě před Kristem, Volnost, rovnost, nakládané zelí), v nichž se snažil satirickou formou pohlédnout na politické, sociální a hospodářské problémy a nešvary současné francouzské společnosti.

Vedle ryze komediálních úloh, zejména nevěrných nebo podváděných manželů, vytvořil několik dramaticky náročných postav; z nich vyniká zejména překupník kradeného zboží Simon Verini, který se jako oběť spiknutí svých klientů ocitne na mnoho let ve vězení a jeho dcera zatím vyroste v nákladném švýcarském penzionátu, v dramatu Pozor, bandité (r. C. Lelouch).

Zaujal rovněž jako kariéristický politik Pierre Laval, stoupenec kolaborantské vichystické vlády, ve společensko-historické fresce Pétain (r. J. Marboeuf).

Z manželství s Jacqueline Allarsovou má syna Jean-Christopha (nar. 1991).