Po absolvování helsinské Divadelní akademie (1984) byla deset let členkou helsinského avantgardního divadla KOM. Její film. činnost je spojena zejm. s tvorbou kultovního režiséra Akiho Kaurismäkiho, v jehož stylizovaných tragikomediích...

Životopis

Po absolvování helsinské Divadelní akademie (1984) byla deset let členkou helsinského avantgardního divadla KOM.

Její film. činnost je spojena zejm. s tvorbou kultovního režiséra Akiho Kaurismäkiho, v jehož stylizovaných tragikomediích představuje ústřední ženské protějšky stejně zklamaným outsiderům, jako je ona sama.

Jednoduchá prodavačka ze supermarketu Ilona, hledající jistotu a nalézající lásku stejně opuštěného popeláře (Matti Pellonpää), v proletářském melodramatu Stíny v ráji; Ofélie v parafrázi Shakespearova dramatu Hamlet podniká; jednotvárným životem ubíjená dělnice Iris, která se náhle vzchopí k absurdní vzpouře z nutnosti nalézt lidskou důstojnost, v sociální černé komedii Dívka ze sirkárny.

Estonka Taťjana, s níž se na cestě z Finska do Tallinu sblíží mlčenlivý finský automechanik (Matti Pellonpää), v posmutněle komediální road movie Drž si šátek, Tatjano; propuštěná vrchní číšnice Ilona Koponenová, které se podaří otevřít si vlastní restauraci, v hořké komedii Mraky odtáhly.

Někdejší chudá sirota Marja, manželka postaršího rolníka (Sakari Kuosmanen), od něhož ji odloudí proradný městský svůdník (André Wilms), v "němém" melodramatu podle románu Juhaniho Aha Juha; příslušnice Armády spásy Irma v milostné tragikomedii Muž bez minulosti (herecká cena na MFF v Cannes 2002).