Jeho matka je hudebnice a otec pracuje ve stavebnictví. Od dvanácti let se věnoval divadlu. Začal studovat medicínu, ale po třech letech toho zanechal a vstoupil do hereckých kurzů na montrealské konzervatoři dramatického umění. První velký...

Životopis

Jeho matka je hudebnice a otec pracuje ve stavebnictví. Od dvanácti let se věnoval divadlu. Začal studovat medicínu, ale po třech letech toho zanechal a vstoupil do hereckých kurzů na montrealské konzervatoři dramatického umění. První velký jevištní úspěch slavil 1985, kdy mu divadelní kritika v Quebecu udělila cenu za herecký výkon ve hře René-Daniela Duboise Být doma s Claudem; tuto roli si úspěšně zopakoval v Londýně (1990), kde získal cenu časopisu Time Out.

Od poč. 80 se věnuje rovněž divadelní režii (např. Ionescovy Židle). Do mezinárodního povědomí vstoupil titulní úlohou divadelního herce a režiséra Daniela Coulombe, jehož inscenace zmodernizované biblické hry tragicky zasáhne do jeho života, ve film. podobenství Ježíš z Montrealu (r. D. Arcand). Za svůj výkon získal kanadskou výroční cenu Genie 1990.

Obdobné typy zanícených a pochybujících idealistů a intelektuálů vytvořil i v dalších významných filmech světových režisérů: mladý francouzský jezuita Laforgue, který absolvuje strastiplnou cestu indiánským územím do vzdálené misie, v historicko-dobrodrodružném snímku Černé roucho (r. B. Beresford); krakovský student muzikologie Stefan, jemuž se podaří vyburcovat k tvorbě traumatizovaného dánského skladatele (Max von Sydow), kterého umlčel děs holocaustu, v komorním psychologickém dramatu Dotek ruky (r. K. Zanussi); quebecký malíř Pierre Lamontagne, pátrající po totožnosti otce svého nevlastního bratra (Patrick Goyette), v psychologickém dramatu Zpovědnice (r. R. Lepage).

Účinkoval v krátkých filmech Bleue brume (1982, Modrá mlha; r. Brigitte Sauriolová) a Mourir (1987, Zahynout; r. François Girard).

Autor: Miloš Fikejz