Michal Pavlíček, obdivovaný kytarový mág, skladatel svérázných hříček i autor introvertních rockových opusů, stejně jako melodicky silných působivých balad, skladatel symfonické a scénické hudby se zcela původním rukopisem, vyhledávaný producent...

Životopis

Michal Pavlíček, obdivovaný kytarový mág, skladatel svérázných hříček i autor introvertních rockových opusů, stejně jako melodicky silných působivých balad, skladatel symfonické a scénické hudby se zcela původním rukopisem, vyhledávaný producent i mentor mladých hudebníků, je široce respektovanou individualitou, což konečně dokumentuje i řada vítězství a ocenění v odborných anketách. (Ondřej Konrád)

Vstup čerstvého absolventa Filmové fakulty AMU Michala Pavlíčka na muzikantskou scénu v polovině sedmdesátých let minulého století byl svým způsobem součástí průlomu do tehdejšího normalizačního kulturního marasmu. Pavlíčkova kytarová virtuozita a skladatelská invence tehdy vnesly do hudby nejen srozumitelný rejstřík stylového vyjádření undergroundu, ale také preciznost instrumentace a osobitost interpretace. Zřejmé to bylo od Pavlíčkova působení v legendárním Pražském výběru, který kromě muzikantské originality přinášel texty odrážející nálady a pnutí v neoficiální a neloajální kultuře.

Zákaz činnosti Pražského výběru přivedl Michala Pavlíčka ke spolupráci na řadě hudebních projektů a také k založení skupiny Stromboli později i Big Heads, jejichž byl výhradním autorem a BSP, pro kterou v devadesátých letech složil svůj největší hit Zemi vzdálenou. Růst Pavlíčkova mimořádného tvůrčího potenciálu lze pak sledovat nejen na desítkách koncertních projektů, ale i ve spolupráci na albech interpretů zvučných jmen, nevyjímaje Báru Basikovou, Kamila Střihavku, Hanu Hegerovou, Lucii Bílou, Zuzanu Michnovou, Janu Koubkovou, Moniku Načevu, Jiřího Suchého.

Neopomenutelný je Pavlíčkův přínos scénické a filmové hudbě, kde se uplatňuje rozpětí jeho melodických i expresivních nápadů, stejně jako instrumentační originalita. Složil přes více než čtyři desítky scénických opusů, Je autorem hudby k mnoha divadelním představením - např. k Drábkovým Akvabelám uvedeným v Klicperově divadle v Hradci Králové, Maeterlinckovu Velice modrému ptáku uvedenému v Divadle Husa na Provázku nebo Čechovovu Višňovému sadu uvedenému v Divadle na Vinohradech aj. (získal několik nominací na Cenu Alfréda Radoka), Napsal také hudbu k mnoha TV inscenacím a seriálům (např. Konec velkých prázdnin, Oběti, Dobrá čtvrť, Místo v životě, Cesty domů, Život je ples aj.), filmům (např. Proč?, Nefňukej veverko, Stínu neutečeš, k loutkovému filmu Na půdě, nebo k Odcházení Václava Havla).

Je autorem symfonických baletů (např. Zvláštní radost žít premiérovaný ve Státním divadle v Košicích a nebo Malý princ v SND v Bratislavě). Je autorem hudby k představení pro Laternu magiku Minotaurus a Hádanky, k muzikalům Klaun (Divadlo na Vinohradech), Excalibur, Obraz Doriana Graye, Dáma s kaméliemi (vše v Divadle Ta Fantastika). Jako skladatel se prosadil i na zahraniční scéně. Napsal hudbu k britskému šestidílnému historickému seriálu BBC Červený Bedrník, za kterou byl nominovan na tv. festivalu v Birminghamu, k televiznímu seriálu Outlaw a k několika episodám populárnímu seriálu BBC Merlin IV. Byl spoluauorem a hlavním protagonistou hudebních pořadů České televize Na Kloboučku.

Ve své tvorbě Michal Pavlíček nemá rád šablony a snaží se obecně o propojením různých stylových hranic ve snaze vytvořit si svůj vlastní nezaměnitelný rukopis. Skladatelský i interpretační životopis Michala Pavlíčka dosud zdobí další desítky cen i nominací na nejvyšší ocenění, ale také respekt, který požívá jako producent. Vydal přes 70 nosičů CD a DVD . Získal mnoho ocenění např jeho DVD Síň slávy se stalo double-platinové a získalo hudební cenu Anděla. Vyšla mu biografie Země vzdálené.