Miloš nedbal již jako dítě hrál loutkové divadlo a recitoval. Studoval na gymnáziu v Křemencově ulici, kde byli jeho spolužáky Voskovec s Werichem. To také zřejmě ovlivnilo jejich pozdější plodnou spolupráci. Po maturitě začal studovat na...

Životopis

Miloš nedbal již jako dítě hrál loutkové divadlo a recitoval. Studoval na gymnáziu v Křemencově ulici, kde byli jeho spolužáky Voskovec s Werichem. To také zřejmě ovlivnilo jejich pozdější plodnou spolupráci. Po maturitě začal studovat na právnické fakultě UK a současně na dramatickém oddělení Konzervatoře Praha. Právnické studium ukončil po dvou semestrech a začal také navštěvovat Pivodovu pěveckou školu. Praktické herecké zkušenosti získával jako ochotník v Umělecké Besedě a u svých bývalých spolužáků v Osvobozeném divadle, kam nastoupil do angažmá ještě před ukončením studia v roce 1927. V angažmá vydržel do roku 1933, pouze s přestávkou sezony 1929/30, kdy byl členem Státního divadla v Brně. Nedbalova kariéra v letech 1933 - 1945 by byla suchým vyjmenováním desítky divadelních scén, které v té době vystřídal. Nejdéle byl v angažmá v Národním divadle (1945 - 1976), s vyjímkou let 1970 - 1972, kdy pracoval v Divadle za branou. V letech 1942 - 1947 působil jako profesor herectví na Konzervatoři Praha a od roku 1947 učil na DAMU, kde patřil mezi nejoblíbenější profesory. Jako pedagog vychoval spoustu vynikajících herců (Bláha, Haničinec, Macháček, Ráž, Řanda).

Již v Osvobozeném divadle si Nedbal vypěstoval výrazný cit pro detailní vypracování charakteru postavy, myšlenkovou preciznost a tvarovou kultivovanost. V každé postavě se snažil vykreslit a divákovi co nejsrozumitelněji podat motiv jednání postavy. Přesto dokázal lecos skrýt a v nečekané chvíli diváka ohromit emocionálním výbuchem a odkrýt tak jádro celé postavy. Přesně v tomto duchu se neslo jeho legendární ztvárnění Hamleta na prknech Divadla na Vinohradech z roku 1941. Z jeho dalších legendárních hereckých výkonů na prknech Národního divadla jmenujme např. Soleného (Čechov - Tři sestry), Nikolaje Skrobotova (Gorkij - Nepřátelé), Kapuleta (Shakespeare - Romeo a Julie), Dulského (Zápolská - Morálka paní Dulské) nebo Loukotu (Tyl - Tvrdohlavá žena).

Herce velikého formátu, jakým Nedbal bezesporu byl, vyhledával film často. Avšak herec, který měl již ve svých 26 letech kvalitní pleš, se do rolí milovníků prostě nehodil. A tak již od počátku hrál role zralých mužů. Tou první byla role ředitele Čedoku v komedii V a W PUDR A BENZIN. V jejich další komedii PENÍZE NEBO ŽIVOT se objevil hned ve dvou rolích (policejní prefekt a muž s vázou). Režiséři si všímali především Nedbalova přísného zjevu, než jeho hereckého umění a tak se Nedbal ve třicátých a čtyřicátých letech objevoval především v menších rolích strohých, přísných mužů vyšších společenských vrstev, zvyklých poroučet a vládnout. V tomto duchu se nesla celá galerie postav jako např. obhájce v dramatu SOUD BOŽÍ, státní návladní v dramatu DRUHÁ SMĚNA, vrchní revident Kefurt v burianovských KATAKOMBÁCH, policejní komisař v detektivce PELIKÁN MÁ ALIBI, chamtivý dědic v TETIČCE a v komedii PŘIJDU HNED, nebo divadelní ředitel v TANEČNICI. Tyto postavy výrazně převyšují dvě role z té doby. Je to především přísný profesor franštiny Šeda v CESTĚ DO HLUBIN ŠTUDÁKOVY DUŠE a anděl MĚSTEČKU NA DLANI.

Podobně byl Nedbal obsazován i po osvobození, jen s tím rozdílem, že tentokrát místo právnických profesí převažovali profese vojenské a policejní. A tak jsme mohli Nedbala vidět jako komisaře Baráka ve TŘINÁCTÉM REVÍRU, obersta v MORDOVÉ ROKLI, majora Morrise v ÚNOSU, plukovníka wehrmachtu v TANKOVÉ BRIGÁDĚ, podplukovníka v PADĚLKU, nebo generálmajora v komedii POSLUŠNĚ HLÁSÍM. Z této škatulky vynikaly jiné různorodé role, které byly o to výraznější. Např. důlní Bílek v SIRÉNĚ, lékař v CÍSAŘOVĚ PEKAŘI, pan Novák v jedné z povídek filmu MÁJOVÉ HVĚZDY, otec Janura v komedii PÁTÉ KOLO U VOZU, nebo Lomikar v PSOHLAVCÍCH. Přesto, že se v době nové vlny šedesátých let nenosilo obsazovat známé herce, Nedbal si i tak své místo v české kinematografii našel, stejně jako v normalizačních letech sedmdesátých. V té době se objevil např. jako poštmistr ve Vávrově SRPNOVÉ NEDĚLI, Čeněk v komedii MEZI NÁMI ZLODĚJI, policejní prezident v ČINTAMANECH A PODVODNÍCÍCH, profesor Nykl v dramatu RAKEV VE SNU VIDĚTI..., Rýdl v PLAVENÍ HŘÍBAT, nebo kněz v SARAJEVSKÉM ATENTÁTU. Role ve filmu DIVOKÝ KONÍK RYN byla jeho poslední v českém filmu. Na závěr se zmiňme o Nedbalově životní filmové roli. Dostal ji v roce 1948 od režiséra Jiřího Krejčíka, který ho obsadil do titulní role psychologického dramatu SVĚDOMÍ. Úředník Karel Doležal, vystupující jako vysoce mravní člověk, je nevěrný své ženě (Marie Vášová) a stráví noc se svojí sekretářkou na služební cestě. Po cestě zpět srazí na silnici malého chlapce a ujede. Trápí ho výčitky svědomí a propadne zoufalství, když se dozví, že chlapec umírá. Až teprve statečný mravní čin svého syna ve škole ho donutí k přiznání.

V Československé televizi patřil Nedbal k nejvyhledávanějším hercům. Jak již bylo na počátku řečeno, nejvýraznější rolí byla role nešťastného a právě proto nerudného důchodce Šantrocha alias Šány v inscenaci NEZRALÉ MALINY, který svým jedovatým jazykem šlehá kolem sebe a zraňuje tak svého dřívějšího nejlepšího kamaráda Pitnera (Ladislav Pešek), se kterým se rozešel ve zlém kvůli lásce z mládí. Z jeho dalších významných rolí v televizních inscenacích jmenujme např. titulní roli ve hře PROKOP DIVIŠ, biskup v KOČÁŘE NEJSVĚTĚJŠÍ SVÁTOSTI, dědek v PŘÍBĚHU SE STAROU LENOŠKOU, starý žid v dramatu MODLITBA PRO KATEŘINU HOROWITZOVOU, nebo role sluhy v dvoudílné inscenaci MALÁ DORRITKA. Velmi často hrál Nedbal v televizních pohádkách (O PRINCEZNĚ, KTERÁ POŘÁD VAŘILA, O DOKTOROVI VŠEVĚDOVI, SEDMERO KRKAVCU). Málokterý herec Nebalovy generace se mohl pochlubit takovým výčtem seriálových rolí. Jmenujme pana domácího Alexandra Nerudného (BYL JEDNOU JEDEN DUM), doktora Mojmíra Váchu (SŇATKY Z ROZUMU), direktora (F. L. VĚK), profesora Viktora Brauna (TŘICET PŘÍPADU MAJORA ZEMANA - díly 24 - Klauni a 25 - Štvanice) nebo profesora Nového (NEMOCNICE NA KRAJI MĚSTA). Rolí dědy Reichla v seriálu DOBRÁ VODA se s diváky definitivně rozloučil. Nedbal se věnoval také recitaci a práci v rozhlase (Oheň, Ve stínu doliny, Babí léto, Odyssea).

Během své plodné umělecké práce získal Miloš Nedbal celou řadu ocenění. V roce 1958 titul Zasloužilý umělec, 1966 Řád práce a 1981 titul Národní umělec. Za svou pedagogickou činnost na DAMU obdržel v roce 1977 medaili J. A. Komenského.