Narodila se 3.12.1902 ve Slaném. Herectví studovala u uznávané kapacity té doby Marie Hübnerové. Během angažmá ve Švandově divadle se seznámila se spisovatelem Karlem Čapkem. V jeho hře Loupežník poté excelovala v roli Mimi. V roce 1922 přechází...

Životopis

Narodila se 3.12.1902 ve Slaném.

Herectví studovala u uznávané kapacity té doby Marie Hübnerové. Během angažmá ve Švandově divadle se seznámila se spisovatelem Karlem Čapkem. V jeho hře Loupežník poté excelovala v roli Mimi. V roce 1922 přechází do Městského divadla na Vinohradech. Zde září po boku hvězd své doby - Štěpánka, Vydry st., Vojty, Haase a dalších. Nezměrný talent a přirozené herectví jí záhy přináší nabídku od K.H.Hilara z Národního divadla.

V roce 1935 si bere svého dlouholetého přítele Karla Čapka. Šťastné manželství ale netrvá dlouho. Mnichovská dohoda udělala z Karla Čapka štvance, což mělo negativní dopady také na jeho ženu. Štvavá kampaň v tisku byla ukončena až smrtí Čapka o Vánocích v roce 1938.

Německá okupace znamenala pro Olgu Scheinpflugovou řadu perzekucí a zákaz hraní. I přes řadu výhružek odmítla podílet se na státní propagandě, k níž ji nutil protektorátní ministr školství a osvěty Emanuel Moravec. Opakovaně byla vyslýchána gestapem a jen shodou šťastných náhod nebyla spolu se svým bratrem Karlem Scheinpflugem popravena. V této době se aktivně snažila pomáhat nacisty pronásledovaným rodinám.

Po osvobození v roce 1945 se směla vrátit do divadla, rolí však oproti předválečným letům citelně ubylo. Bylo to způsobeno zejména nepohodlností vdovy po Čapkovi (který ve svém fejetonu "Proč nemůžu být komunistou" otevřeně již před válkou komunisty kritizoval) pro komunistický režim.

Mezi kolegy byla pověstná se svou sebeironií a mnohdy až zdrcující přímostí a upřímností. Nenechala se zlomit ani nacisty, ani komunisty, ačkoli velmi dobře věděla, že nebude-li ať s jedněmi či později druhými spolupracovat, bude to pro ni znamenat další řadu perzekucí a ústrků.

Šedesátá léta minulého století objevila Olgu Scheinpflugovou také pro film a televizi - zazářila zejména v povídkovém filmu Čintamani a podvodník, a v televizním seriálu Jaroslava Dietla Eliška a její rod.

Srdeční choroba, kterou trpěla od dětství ji připravila o život téměř přímo na prknech Vinohradského divadla, kam se z Národního divadla vrátila na hostování v titulní roli Čapkovy Matky (v této hře mimochodem dala svému manželovi sama svůj vlastní námět).