Pavla Vykopalová

operní pěvkyně-soprano

Narození:
23. března 1972
Věk:
52 let
Upravit profil
Pavla Vykopalová patří mezi nejvšestrannější osobnosti současné umělecké generace. Zpěv vystudovala na Pražské konzervatoři ve třídě věhlasného profesora Jiřího Kotouče. Její repertoár sahá od barokní k romantické opeře, zahrnuje oratorní,...

Životopis

Pavla Vykopalová patří mezi nejvšestrannější osobnosti současné umělecké generace. Zpěv vystudovala na Pražské konzervatoři ve třídě věhlasného profesora Jiřího Kotouče. Její repertoár sahá od barokní k romantické opeře, zahrnuje oratorní, kantátovou i písňovou tvorbu napříč slohy až k hudbě 20. století. Již během studií na Státní konzervatoři v Praze spolupracovala s Operou Mozart. Krátce po ukončení studií byla angažována v plzeňské opeře, kde ztvárnila mimo jiné i titulní roli v Purcellově opeře Dido a Aeneas.

Od roku 1999 je stálým hostem Národního divadla v Praze, kde se představila téměř ve všech stěžejních rolích Mozartových oper, např: Dorabella (Così fan tutte), Zerlina, později Donna Elvira (Don Giovanni), Pamina (Zauberflöte). Naposledy vytvořila na jevišti Stavovského divadla postavu Vitellie (La clemenza di Tito) v režii Ursel a Karl-Ernst Herrmannových za řízení Alessandra De Marchiho. Dále v Národním divadle vystoupila jako Záviš (B. Smetana: Čertova stěna), Karolka (L. Janáček: Její pastorkyňa) a nejnověji v roli Mařenky ze Smetanovy Prodané nevěsty.

V roce 2003 úspěšně debutovala jako Karolka (L. Janáček: Její pastorkyňa) v pařížském Théâtre du Châtelet .

Od sezony 2005/2006 se stala sólistkou Státní opery Praha a její první rolí na této scéně byla Rosina v Rossiniho Lazebníku sevillském pod taktovkou italského dirigenta Enrica Dovica; poté již následovala Mozartova Pamina (Zauberflöte) a především titulní role Dvořákovy Rusalky.

Zároveň hostuje v opeře Národního divadla Brno jako Mařenka v Havelkově inscenaci Prodané nevěsty. Tato role jí vynesla nominaci na prestižní cenu Thálie za rok 2006. S Národním divadlem Brno spolupracovala také na ojedinělé inscenaci, která vznikla opět v tvůrčí dílně režiséra Ondřeje Havelky propojením Pucciniho díla Gianni Schicchi a Komediantů R. Leoncavalla, kde ztvárnila obě hlavní ženské představitelky Laurettu i Neddu.

Bohatá je rovněž její koncertní činnost doma i v zahraničí, do níž patří duchovní i písňová hudba. Na četných koncertech a operních představeních spolupracovala s významnými českými i zahraničními dirigenty jakými jsou Jiří Bělohlávek, Jiří Kout, Petr Vronský, Petr Altrichter, Ondrej Lenárd, Oliver Dohnányi, Sylvain Cambreling, Leopold Hager nebo Ascher Fisch. Na koncertních pódiích vystupovala s Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK či Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu.

Podílela se také na několika nahrávkách, ke kterým patří Česká mše vánoční J. J. Ryby (Multisonic), Lenora A. Rejchy (Orfeo) a skladby pro varhany a zpěv Bedřicha Antonína Wiedermanna (Rosa).