Sebastien Bourdais je francouzský automobilový závodník, od roku 2008 pilot Formule 1 v týmu Scuderia Toro Rosso. Bourdais je jedním z nejúspěšnějších závodníků amerického šampionátu formulí Champ Car. V letech 2003-2007 vyhrál toto...

Životopis

Sebastien Bourdais je francouzský automobilový závodník, od roku 2008 pilot Formule 1 v týmu Scuderia Toro Rosso.

Bourdais je jedním z nejúspěšnějších závodníků amerického šampionátu formulí Champ Car. V letech 2003-2007 vyhrál toto mistrovství čtyřikrát.

Do formulového vozu se Sébastien poprvé posadil v roce 1995. Tehdy skončil ve francouzském mistrovství Formule Campus na 9. místě. Poté závodil po dva roky ve francouzském mistrovství Formule Renault. V roce 1998 se stal nováčkem roku ve francouzském mistrovství Formule 3, skončil celkově na pátém místě. O rok později v tomto mistrovství už s převahou zvítězil.

Po úspěších v nižších kategoriích se Bourdais v roce 2000 stal členem juniorského týmu Alaina Prosta v Mezinárodním mistrovství Formule 3000. Celkově skončil v šampionátu na 9. pozici, nejlépe se v závodě umístil na 2. místě a navíc si připsal jedno pole position. Další sezonu jezdil za tým DAMS a poprvé se mu podařilo vyhrát, konkrétně závod v Silverstone.

Pro sezonu 2002 opět změnil tým. Přesunul se do stáje Super Nova Racing, ovšem ze 7 pole position dokázal jen třikrát vyhrát. Na konci sezony se o mistrovském titulu rozhodoval mezi ním, Tomášem Engem a Giorgiem Pantanem. Bourdais v celkovém pořadí skončil na 2. místě, ale po diskvalifikaci Tomáše Engeho se stal mistrem právě Seb.

Přestože Seb zvítězil v mistrovství světa F3000, tak se mu nepodařilo získat žádné místo v některém z týmů formule 1. Proto se rozhodl, tak jako jeho předchůdci z F3000 - Juan Pablo Montoya nebo Bruno Junqueira, zkusit štěstí za oceánem, kde získal místo závodního jezdce v týmu Newman/Hass. Ve svém prvním závodě ve Floridském St. Petersburgu získal, podobně jako Nigel Mansell při svém prvním závodě, svou první pole position. Ovšem v prvních čtyřech závodech nikdy neskončil lépe než na 11. místě. Nečekaný zvrat přišel v závodě v Brands Hatch, ve kterém vedl po celých 95 kol a vyhrál svůj první závod Champ Car.

Tento výsledek potvrdil dalším vítězstvím na Lausitzringu a do konce sezony nasbíral ještě dalších 5 umístění na stupních vítězů, včetně dalšího vítězství v Clevelandu. V celkovém pořadí mistrovství skončil na 4. místě a stal se nováčkem roku.

V další sezoně Bourdais dominoval. Sedmkrát vyhrál a osmrkát stál na pole position. Svého týmového kolegu Bruna Junqueiru porazil o 28 bodů. Bourdais bez problému obhájil svůj titul i v následující sezoně, ve které se také poprvé zúčastnil závodu 500 mil Indianapolis, ve kterém skončil na 12. místě.

V roce 2006 vyhrál i potřetí titul Champ Car. začal čtyřmi vítězstvími v Long Beach, Houstonu, Monterrey a Milwaukee. Jeho vítěznou šňůru přerušil A. J. Allmendinger, který vyhrál tři závody v řadě. Bourdais odpověděl vítězstvím stylem start-cíl v San Jose, kterým se opět vrátil do čela šampionátu. Ovšem v závodě v Denveru, ve kterém měl v posledním kole kolizi se svým odvěkým rivalem Paulem Tracym, daroval vítězství Allmendingerovi, který tak stáhl bodový rozdíl mezi nimi a měl ještě teoretickou šanci na zisk titulu. Ovšem v Montrealu vyhrál Bourdais a Allmendinger nedokončil, čímž zvíšil svůj bodový náskok už na 62 bodů a v dalším závodě v Surfers' Paradise si zajistil třetí titul v řadě.

V sezoně 2007 Sébastien neměl v podstatě žádného vážného soupeře v boji o další mistrovský titul. Vyhrál 8 ze 14 závodů a připsal si čtvrtý titul v řadě.

Ještě před koncem sezóny bylo oznámeno, že Sébastien bude v sezoně 2008 závodit ve formuli 1 za tým Toro Rosso.

V debutové sezóně v Formuli 1 se mu zezačátku povedl, v prvním závodě měl na 4.místo, ale zradil ho motor. Nakonec skončil 7. Od VC Monaka u něho začaly problémy. Nevyhovoval mu nový vůz STR3. Ve VC Belgii měl možnost dojet na 3. místě, ale v posledním kole začalo pršet a udělal chybu. Nakonec opět skončil na 7. místě, tentokrát, ale vlastní chybou. Dokončil sezónu na 17. místě se 4-mi body.