Je nejstarší z osmi dětí slavného herce a režiséra Charlese Chaplina (1889-1977) a jeho čtvrté manželky Oony O'Neillové, dcery dramatika Eugena O'Neilla. Výrůstala ve švýcarském Vevey a jako desetiletou ji otec poslal do klášterní školy. 1958-61...

Životopis

Je nejstarší z osmi dětí slavného herce a režiséra Charlese Chaplina (1889-1977) a jeho čtvrté manželky Oony O'Neillové, dcery dramatika Eugena O'Neilla. Výrůstala ve švýcarském Vevey a jako desetiletou ji otec poslal do klášterní školy. 1958-61 studovala balet na Royal Ballet School v Londýně, kde 1963 účinkovala jako sboristka v baletu Sergeje Prokofjeva Popelka. 1967 se představila na Broadwayi pod režijním vedením Mika Nicholse ve hře Lillian Hellmanové Lištičky.

Před film. kamerou debutovala už jako dítě ve filmech svého otce (Světla ramp a Král v New Yorku), ale první skutečnou rolí se stala teprve postava unesené milionářské dcery Zeldy v dobrodružném filmu Jednoho krásného letního rána (r. J. Deray). Mezinárodní úspěch jí přinesla úloha křehké, ale vnitřně silné a odolné ženy Toni Komorovské, dcery hlavních hrdinů (Omar Sharif a Julie Christieová) ve film. adaptaci stejnojmenného autobiografického románu Borise Pasternaka Doktor Živago (r. D. Lean). Zásadní obrat v její kariéře i osobním životě učinil španělský režisér Carlos Saura, který se stal na mnoho let jejím životním partnerem a také otcem syna Shanea. Navíc v jeho film. podobenstvích, metaforicky komentujících španělskou současnost, vytvořila plejádu hrdinek složitých charakterů.

Vynikají z nich zejména postavy moderních žen, které při veškeré existenční i myšlenkové nezávislosti trpí pod tíhou mužského sobectví a tyranství, vzdorují mu a někdy se stávají jeho obětí: platonicky zamilovaná ošetřovatelka Ana a vdaná Elena v černé komedii Peppermint frappé; frustrovaná a svým manželem (Per Oscarsson) zanedbávaná Tereza v komorním psychologickém dramatu manželského odcizení Doupě; anglosaská guvernantka a ošetřovatelka Anna, podléhající bizarním úchylkám tří bratrů, v groteskně fantaskním podobenství Anna a vlci; třicetiletá Elisa, jejíž manželství se hroutí a která navštíví po dvaceti letech svého umírajícího otce-spisovatele (Fernando Rey), v psychologickém dramatu Eliso, můj živote!; herečka Emilia, v níž nalezne divadelní režisér (José Luis Gómez) ideální představitelku hlavní role své politicky motivované hry, v dramatu Zavázané oči.

Během 60. a 70. let se G. Ch. neomezovala pouze na spolupráci se Saurou, hojně přijímala nabídky jiných evropských a amerických režisérů, z nichž nejzajímavější příležitosti jí poskytl zejména Robert Altman, v jehož satirických dílech ztělesnila epizodní komické figury afektovaných žen: senzacechtivá, povrchní a přihlouplá rozhlasová reportérka Opal v panoptikálním portrétu americké společnosti na pozadí předvolebního country festivalu Nashville; cirkusová čarostřelkyně Annie Oakleyová v sarkastickém demytizujícím obrazu legendárního hrdiny Divokého západu Buffalo Bill a Indiáni; svatební ceremoniářka Rita Billingsleyová ve společenské satiře ze zákulisí příprav rodinné slavnosti Svatba.

Třetím intelektuálně založeným režisérem, který ji rád obsazuje do svých autorských snímků, je Alan Rudolph. Pod jeho vedením předvedla působivou kreaci v titulní úloze minulostí poznamenané Emily, která se po dvanácti letech vrací z vězení do města, kde žije její bývalý manžel (Anthony Perkins) se svou novou ženou (Berry Berensonová), v psychologické studii Pamatuj si mé jméno. I nadále často vystupovala ve filmech na obou stranách Atlantiku, většinou ve výrazných epizodních úlohách, jakou byla např. postava její vlastní babičky v životopisném dramatu Chaplin (r. R. Attenborough), za níž byla nominována na Zlatý glóbus 1992.

Její největší rolí poslední doby je skutečná ochránkyně chudých a potřebných v životopisném TV filmu Matka Tereza: Ve jménu ubobých. Od poč. 80. let je jejím životním partnerem kubánský kameraman Patricio Castillo, s nímž má dceru Oonu.